Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 148 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Sluchové postižení a únava v každodenním životě
Kučerová, Kamila ; Hádková, Kateřina (vedoucí práce) ; Bartoňová, Miroslava (oponent)
Diplomová práce je věnována vztahu sluchového postižení a únavy v každodenním životě. Teoretická část nejprve uvádí čtenáře do tématu sluchového postižení a únavy samostatně, následně dochází k propojení těchto dvou aspektů a představení aktuálních poznatků a studií, které se zabývají problematikou únavy u osob se sluchovým postižením. Na teoretické poznatky navazuje empirická část popisující výzkum, který si klade za cíl analyzovat a reflektovat vliv sluchového postižení na každodenní únavu u osob se sluchovým postižením. Pro dosažení cíle byl využit kvalitativní výzkumný design inspirovaný zahraničním výzkumem Holmana et al. (2019) - v tomto směru jsme se pokusili, i přes nejrůznější limity vycházející především z charakteru kvalifikační práce, o replikaci zahraničního výzkumu. Náš výzkum spočíval v realizaci šesti polostrukturovaných rozhovorů (n = 6) s dospělými jedinci s různou mírou sluchové ztráty. Všechny rozhovory byly následně analyzovány pomocí tematické analýzy. Výsledky výzkumu přinášejí v dané problematice řadu zjištění - pociťovaná každodenní únava související se sluchovým postižením je velmi individuální záležitostí a projevuje se u většiny respondentů (ne však u všech) v různé míře. Únava spojená se sluchovým postižením se objevuje v situacích zvýšeného úsilí při poslechu či...
Písemné projevy žáků se sluchovým postižením vzdělávaných na školách pro sluchově postižené
Scheinostová, Markéta ; Komorná, Marie (vedoucí práce) ; Kotvová, Miroslava (oponent)
Tato diplomová práce se věnuje tématu písemných projevů žáků se sluchovým postižením vzdělávaných na školách pro sluchově postižené. Diplomová práce se skládá z části teoretické a z části praktické. Teoretická část je věnována poznatkům, které jsou k tomuto tématu k dispozici jak v domácí, tak v zahraniční literatuře. Konkrétně se věnuje tématům, jako je jazyk a komunikace osob se sluchovým postižením, výuka žáků se sluchovým postižením se zaměřením na výuku jazyků, především českého jazyka, a gramotnost osob se sluchovým postižením. Praktická část diplomové práce je věnována výzkumnému šetření, jehož cílem bylo popsat odlišnosti mezi texty žáků se sluchovým postižením vzdělávaných ve školách pro sluchově postižené a texty intaktních žáků vzdělávaných ve školách hlavního vzdělávacího proudu. V rámci výzkumného šetření byly získány texty žáků se sluchovým postižením a texty žáků intaktních, přičemž obě skupiny dostaly identické zadání. Tyto texty byly dále analyzovány a porovnávány v jejich rozsahu, struktuře a obsahu a následně v nich byly vyhledány chyby, které byly dále kategorizovány a popisovány. Chyby identifikované v textech informantů byly dále rozděleny do čtyř kategorií, a to chyby formální, hlásková stavba slov, slovní zásoba a morfosyntax. V těchto kategoriích byly identifikována...
Využití biblioterapie při rozvoji čtenářské gramotnosti u prelingválně neslyšících žáků
Vinklátová, Veronika ; Valešová Malecová, Barbara (vedoucí práce) ; Komorná, Marie (oponent)
Bakalářská práce Využití biblioterapie při rozvoji čtenářské gramotnosti u prelingválně neslyšících žáků propojuje oblast biblioterapie a surdopedie. Cílem práce je na základě teoretických poznatků vypracovat návrh biblioterapeutického programu zaměřeného na podporu rozvoje čtenářské gramotnosti žáků, kteří přišli o sluch před osvojením mluvené češtiny a za svůj první jazyk považují český znakový jazyk, jenž bude také primárním komunikačním kódem programu. V teoretické části jsou shrnuty a syntetizovány české i zahraniční poznatky o neslyšících (s důrazem na jejich komunikační systémy a osvojování češtiny), čtenářské gramotnosti, jejím významu a rozvoji a o biblioterapii a jejích technikách. Praktická část práce obsahuje návrh biblioterapeutického programu, v němž budou klienti pracovat s různými druhy textů, jako je komiks, recept, populárně-naučné texty a vyprávění. Aktivity navazující na přečtené texty rozvíjejí vybrané čtenářské strategie a složky čtenářské gramotnosti.
Dítě s kochleárním implantátem v mateřské škole
ŠEVČÍKOVÁ, Simona
Předkládaná práce se zabývá tématem a problematikou realizace inkluzivního vzdělávání dítěte v předškolním věku se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné mateřské škole, s konkrétním zaměřením na dítě s kochleárním implantátem. Obsahem teoretické části je vymezení sluchových vad a poruch, včetně klasifikace dle WHO. Další kapitola pojednává o průběhu kochleární implantace u dětí, včetně programování řečového procesoru a následné rehabilitace. Třetí kapitola je věnována vzdělávání sluchově postižených dětí, kde jsou zahrnuty i komunikační přístupy ve výchovně vzdělávacím procesu, jaký je aktuální stav hluchoty u dětí ve světě, kolik implantátů se ročně implantuje u dětí a jaká centra pro sluchově postižené jsou v České republice. Praktická část si klade za cíl zjistit a popsat reálné potřeby a možné obtíže, které mohou nastat při vzdělávání dítěte s kochleárním implantátem v mateřské škole běžného typu.
Nedoslýchavost a období adolescence
Daňková, Kateřina ; Hradilová, Tereza (vedoucí práce) ; Kotvová, Miroslava (oponent)
Bakalářská práce se zabývá vlivem nedoslýchavosti na život osob se sluchovým postižením v období adolescence. Teoretická část textu se věnuje vymezení pojmu adolescence, vlivu sluchového postižení na vývoj osobnosti a dále obsahuje informace o sluchovém ústrojí a kompenzačních pomůckách. Následně se zaměřuje na problematiku týkající se oblastí, které jsou pro období adolescence stěžejní. Jedná se o oblast vzdělávání a příprava na budoucí povolání. Kapitola o vzdělávání osob se sluchovým postižením svou pozornost zaměřuje na komunikační přístupy a na proces inkluze ve školách v České republice. Na tuto kapitolu navazuje text o možnostech terciárního vzdělávání, což je součástí kapitoly o přípravě na budoucí povolání. Cílem práce je přiblížení čtenářům život osoby se sluchovým postižením s důrazem na zmíněné problematické oblasti, které je třeba zlepšovat. Praktická část obsahuje analýzu čtyř provedených rozhovorů, kterých se zúčastnili tři děvčata a jeden chlapec s diagnostikovanou nedoslýchavostí. Výzkum byl primárně zaměřen na výše zmíněné oblasti (vzdělávání a výběr budoucí profese) a na subjektivní efektivitu kompenzačních pomůcek. Dále je doplněn o vedlejší informace dokreslující životy osob s nedoslýchavostí umožňující čtenářům podrobnější náhled do života jedinců s tímto postižením. Závěrečná...
Duševní zdraví, jeho diagnostika a terapie u osob se sluchovým postižením
Belšánová, Tereza ; Hradilová, Tereza (vedoucí práce) ; Kotvová, Miroslava (oponent)
Tato diplomová práce vznikla za účelem bližšího poznání duševního zdraví u osob se sluchovým postižením. Zároveň se také zabývá psychologickou diagnostikou a terapií pro osoby se sluchovým postižením v rámci České republiky. Teoretická část je rozdělena do tří tematických skupin. První oblast popisuje problematiku sluchového postižení, jeho dělení a bližší poznatky ohledně prelingválních a postlingválních vad sluchu. Dále je zde také popsána oblast duševního zdraví, která se podrobněji zaměřuje na popis duševního zdraví v jednotlivých etapách života, proces vyrovnávání se s postižením a také psychiku rodičů dítěte se sluchovým postižením. Poslední část teoretické části tvoří popis psychologické intervence, která je dále rozdělena na psychologickou diagnostiku a psychologickou terapii. V praktické části se nachází kvalitativní výzkumné šetření, které vychází z polostrukturovaných rozhovorů provedených se šesti informanty s nedoslýchavostí ve věku 20-35 let. Z tohoto výzkumného šetření vzešly takové výsledky, které poukazují na nedostatečnou podporu psychologické diagnostiky a terapie pro osoby se sluchovým postižením v ČR. Uváděny byly například tyto problematické oblasti: nedostatek psychologů věnujících se osobám se sluchovým postižením, finanční náročnost či telefonické objednávání, které pro...
Sociální práce s dětmi se sluchovým postižením
VOKURKOVÁ, Štěpánka
ráce se zabývá problematikou sociální práce s dětmi se sluchovým postižením. První část práce poskytuje základní informace z oblasti postižení. Rozebírá jej po zdravotní stránce a nabízí možnosti kompenzace sluchu a komunikace s okolním světem. Přibližuje život dítěte s poruchou sluchového aparátu, psychomotorický vývoj a formu vzdělávání v České republice. Hlavní myšlenkou je však představení sociální pomoci a podpory, která se neslyšícím dětem a jejich rodinám nabízí dle zákona. Kapitola je obohacena o příklady z praxe vytvořené za pomoci organizací pracující s danou cílovou skupinou. Z pozice pracovníka instituce hodnotí zakázku, s níž klient do zařízení přichází a nabízí možnou podporu a pomoc v rámci svých kompetencí.
Institucionální podpora rodin s dětmi se sluchovým postižením z pohledu rodičů
ANDĚLOVÁ, Klára
Bakalářská práce se skládá ze dvou částí, části teoretické a praktické. Teoretická část je rozdělena do čtyř kapitol a osmi podkapitol. První kapitola se zaobírá základním vymezením sluchového postižení, rozdělením sluchových vad, popisem specifického vývoje dítěte se sluchovým postižením a jeho komunikací s okolím a dále informacemi o kompenzačních pomůckách u dětí se sluchovým postižením. Druhá kapitola je zaměřena na téma rodina, její specifika jak ve výchově, tak komunikaci a také na druhy institucionální podpory, která je rodinám s dítětem se sluchovým postižením nabízena. Praktická část se zabývá institucionální podporou pro rodiny s dětmi se sluchovým postižením právě z pohledu rodičů. Vlastní výzkumné šetření bylo zpracováno kvantitativní metodou, prostřednictvím dotazníku, kterému náležely otevřené a uzavřené otázky, přičemž získané poznatky a jejich následné vyhodnocení jsou shrnuty v závěru práce. V kvantitativním šetření se ukázalo, že největší problém je v nedostatečné informovanosti společnosti o sluchovém postižení, a také v nedostačujícím vzdělávání lékařů v tomto oboru. Výsledky bakalářské práce budou sloužit k představě, zda je podpora pro rodiny dětí se sluchovým postižením dostatečná a co by se dle názoru rodičů mohlo zlepšit.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 148 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.